Pohjoismaissa toimivan yrityksen tuotekannattavuuden seuranta ei ollut mahdollista maiden välillä ja tuotelanseerausten tekeminen oli lähes mahdotonta, koska yhdenmukainen
tuotekustannuslaskenta puuttui. Lisäksi tuotelanseerausten kannattavuusvaikutusten arviointi ei ollut suoralinjaista, eikä sitä voinut peilata yrityksen tuloksen kehitykseen.
Haasteet ratkaistiin luomalla yhtenäisen tuoteportfolioseurannan malli ja samalla tuotelaskentaa harmonisoitiin eri maiden välillä. Lisäksi innovaatioprosessi lisättiin osaksi tuotelanseerauksia ja kaikille tuoteryhmille otettiin käyttöön määritellyt katetavoitteet. Myös koulutusta lisättiin.
Kehitystyön tuloksena saatiin aikaan yhdenmukainen tuotekannattavuuden seurantamalli sekä selkeä ja todenmukainen kuva tuoteportfolion vaikutuksesta yrityksen toimintaan. Samalla tuoterivien määrä vähentyi, tuotekannattavuus parani ja yritys lähti kasvamaan kaupallisesti paremmalla tuotevalikoimalla.